Notu Gizle
SORU'NU SOR cevabını size iletelim. Soru sormak için TIKLAYINIZ.

öğretmen Tipleri

Konusu 'KİŞİSEL GELİŞİM' forumundadır ve _HAMZA44_ tarafından 8 Şubat 2009 başlatılmıştır.

  1. _HAMZA44_

    _HAMZA44_ Tecrübeli

    Mesajlar:
    98
    Beğenileri:
    8
    Ödül Puanları:
    7
    ÖĞRETMEN TİPLERİ

    Öğretmenlerin anlayışı ve davranış şekilleri üzerinde yapılan çeşitli araştırmalarda, değişik öğretmen tipleri tespit edilmiştir.
    Bunlar;
    A- Otoriter öğretmenler,
    B- İlgisiz (umursamaz) öğretmenler,
    C- Hoşgörülü öğretmenlerdir.

    A- OTORİTER ÖĞRETMENLER
    • Sınıfın tek hakimi ve dersin tek yöneticisi durumundadır. Katı bir disiplin sürdürür.
    • Ders sırasında izinsiz hiçbir şey yaptırmaz ve sınıftaki öğrencilerin davranışlarını sürekli olarak kontrol altında tutar.
    • Kayıtsız şartsız itaat ister.
    • Ceza sistemine sık-sık baş vurur.
    • Övgüye çok az yer verir.
    • Notu bir silah olarak kullanır.
    • Öğrencilerle ilişkilerde mesafeli, bazen de serttir.
    • Dersi kendisi hazırlar ve kendisi yürütür.
    • Öğrenci davranışlarında, belli kuralların mutlaka uygulanmasını ister ve bunlardan kesinlikle taviz vermez. Başarının böyle geleceğine inanır.
    • Öğrencinin görüş ve düşüncelerine çok fazla önem vermez
    Otoriter öğretmen tipinin,
    Eğitim-öğretimin düzenli yürümesi ve iyi bir disiplin oluşması bakımından faydalarını savunanlar olabilir. Ancak, otoriter öğretmenin davranışları, öğrenciyi olumsuz etkilediği de bir gerçektir.
    Otoriter öğretmenin bulunduğu sınıflarda;
    • Öğrenci derse zoraki katılabilir.
    • Suni ve geçici bir disiplin oluşabilir.
    • Öğrenciler itaatli, fakat öğretmenlerinden nefret etme temayülü içindedirler.
    • Ortak savunma davranışı olarak “suçlama” görülür.
    • Öğrenci, genellikle korkak ve çekingendir.
    • Öğrenci derste aktif değildir.
    • Grup ruhu yerine bireysellik ön plana çıkabilir. Kişisel arkadaşlık ilişkileri zayıf olur.
    • Öğrencide bağımsız düşünce ve karar verme davranışları geç oluşabilir.
    • Öğrenci öğrenmeye ve okula karşı bir soğukluk hissedebilir.
    • Öğretmen başlarındayken başarı ve disiplin iyi, ancak uzaklaştığı zaman durum değişmektedir.
    • Öğrencilerde sorumluluk alma, başlatıcı olma ve konuyla ilgili çok parlak buluşlar ortaya koyma özelliklerinden genellikle yoksun olurlar.

    B- İLGİSİZ (UMURSAMAZ) ÖĞRETMENLER
    • Öğretmenlik mesleğini sevemeyen ve gerekli özeni gösteremeyen kimselerdir.
    • Ya bu mesleği isteyerek seçmemişlerdir, ya da ikinci bir iş olarak görmektedirler.
    • Bu yüzden öğrencilerle ilgilenmezler ve gerekli rehberliği de yapmazlar..
    • Ne çok katı, ne de öğrencileri destekleyicidir. O öğrencilere fazla önem vermez
    • Amacı çok açık ve belirgin olmadığı için, önerileri de eleştirileri de pek görülmez.. Öğrenciler istedikleri yolda ilerlemede özgürdür.
    • Öğrencilerinden fazla sorumluluk beklemediği gibi sorumluluk kazandırmaya da pek çalışmaz.
    • Öğrencileri istedikleri herhangi bir çalışmayı yapmak üzere serbest bırakan baby-sitter (çocuk bekleyicisi) pozisyonundadır.
    • Çalışmalarında plansızlık, kararsızlık, isteksizlik ve amaçsızlık egemendir. Ve bunu öğrenciye de yansıtır.
    • Bu yüzden öğrenci dersten kopar veya başı boşluk içine düşer.
    Şu çok iyi anlaşılmalıdır ki; “Öğrencilere rehberlik etmeden, onları eleştirmeden ve sorumluluk vermeden sadece özgürlük vererek, öğrenciyi istediğimiz konuma getirmemiz mümkün değildir..”
    İlgisiz öğretmenlerin bulunduğu sınıflarda;
    • Grup çalışması;gelişi güzel ve düşük düzeyde olduğu için, öğrencilerin morali de çok düşüktür.
    • Öğrenciler arasında dikkat çeken bir biçimde kızgınlık ve sorumluluğu diğerine yükleme vardır.
    • Yakın ilişkiler gelişmemiş, iş birliği de gelişme özelliği göstermemiştir.
    • Kimse tam olarak ne yapacağını bilmediğinden, öğrenciler zamanı başa harcama eğilimindedirler.
    • En düşük başarı burada görülür. ( Otoriter sınıf ortamında değil.)
    • Motive kaybolduğu için, disiplin problemi yaşanır.
    • Öğrenci derste başarısız olabilir.
    • Sınıfta çalışma atmosferi zayıfladığı için, amaçlara ulaşmada güçlük çekilebilir.
    • Öğrenci belli bir amaca yönlendirilmediğinden hayatı anlamsız görebilir.

    C- HOŞGÖRÜLÜ ÖĞRETMENLER

    • Öğrencileri çok iyi tanır
    • Öğrencilere bireysel olarak memnuniyetle yardım ve rehberlik eder.
    • Onların başarılı davranışlarını övgüyle karşılar.
    • Gerekli olan yerlerde de onları kırmadan eleştirir.
    • Öğrenci davranışlarının nedenlerini bilir.(Öğrenci psikolojisinden anlar)
    • Planlı, amaçlı ve geniş ufuklu bir yapıya sahiptir.
    • Aynı zamanda iyi bir rehberdir.
    • Öğrencilerinin duygu ve düşüncelerine önem verir
    • Eleştirilere açıktır.
    • Dersi öğrencilerle birlikte hazırlar ve yürütür
    • Grup ruhunu ve araştırma anlayışını teşvik eder.
    • Ödüllendirmeyi ön plana çıkarır ve dengeli kullanır.
    • Cezalandırmayı ise çok zor durumda kalmadan gündeme getirmez.
    • Öğrencilerine her zaman güven verir ve güven duyar.
    • İlişkileri samimi sıcak ve içtendir.
    • Değerlendirmede ise objektif ve tarafsızdır.
    Hoşgörülü öğretmenin bulunduğu sınıflarda ;
    • Öğretmenini sever.
    • Öğrencide güven oluşur.
    • Öğrenmeye ve araştırmaya karşı ilgi duyar.
    • Öğrencide planlama, çalışma ve karar verme yeteneği gelişir.
    • Sorumluluk almaya daha isteklidirler. Aldıkları işlerde de sorumluluk duyarlar.
    • Öğrencide gerçek anlamda bir disiplin oluşur.(İç disiplin) Öğretmen sınıfta olmasa bile yapılan iş, görev; miktar ve kalitesinde önemli bir düşme görülmez.
    • Grupla çalışma, yardımlaşma ve kişiler arası ilişkiler beklenen bir düzeydedir.
    • Anlayarak öğrenme, tartışma ve yapıcı eleştiri anlayışı gelişir.
     
    Sponsorlu bağlantılar

Sayfayı Paylaş