" O " harfleriyle başlayan atasözleri

ömr-ü diyar

اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ
Yönetici
Oduncunun gözü omçada, dilencinin gözü çömçede.
Kişiler iş, meslek ve durumlarına göre kendilerine gerekli olan şeylerin peşinedüşerler; onları elde etmeye çalışırlar.

Olacakla öleceğe çare bulunmaz.
İnsanın kaderinde ne varsa o olur, bunu değiştirmek mümkün değildir. Dünyadaolup biten her şey Yüce Allah`ın kaza ve kaderine göre olur. Dolayısıyla ölümde insanın iradesinin dışındadır. Eceli gelen, günü dolan ölür; bu mutlakaolacaktır, bunun önüne geçilemez.

Olan dört bağlar, olmayan dert bağlar.
Zengin, varlıklı kişi dilediği gibi yaşar; istediği gibi yer, içer; giyinir,kuşanır; rahatına rahat katar. Ama yoksul kişi değil rahatına bakmak, geçiminitemin edemediği için içten içe üzülür; acı çeker.

Olsa ile bulsayı ekmişler, hiç bitmiş (yel ile yuf bitmiş).
İnsan başarılı sonuca boş söz ve hayalle değil, çalışarak ulaşır ancak. Busebeple “bu iş böyle, şu iş şöyle olsa, şu şartlar yerine gelse” gibi sözlersarf etmekle insanın eline bir şey geçmez. İnsan bir şey kazanmak istiyorsahareket etmeli, çalışıp çabalamalıdır.

Ortak (kuma) gemisi yürümüş, elti gemisi yürümemiş.
Bir erkeğin hanımları birbirleriyle iyi-kötü anlaşabilirler, ama kardeşlerinhanımları birbirleriyle geçinemezler.

Osmanlı`nın ayağı üzengide gerek.
Bir devleti ayakta tutmak, yüzyıllar boyu yaşatmak, sınırları genişletmek, diniyaymak o kadar kolay bir şey değildir. Ancak atalarımız bunu becermişlerdir.Becerirken de sürekli hareket hâlinde olmuşlar, didinip çalışmışlar, dur durakbilmemişler, bir yere bağlanıp kalmamışlardır. Onlar bilirlerdi ki, hareketsizkalan, tembelleşen, bir yere bağlanıp kalan (yani ayağını üzengiden çeken)kişi, ne başarılı olabilir, ne de dirlik ve düzenliğini sağlayabilirdi.

Otu çek, köküne bak.
Bir kişinin kimliğini, nasıl birisi olup olmadığını öğrenmek için soyunu sopunubilmek ve tanımak gerekir.

Otuz iki dişten çıkan, otuz iki mahalleye yayılır.
Ağızdan çıkan söz, çok çabuk duyulur; başkalarının diline düşer ve bir anda hertarafa yayılır.

Oturduğu ahır sekisi, çağırdığı İstanbul türküsü.
Kimi kişiler bulundukları yer ve şarta uymayan, ters düşen davranışlardabulunur; kendilerini alay konusu ederler.

Oynamasını bilmeyen gelin yerim dar demiş.
Kimi beceriksiz, başarısız, kendisinden bekleneni veremeyen kişiler bazıbahanelerin arkasına saklanarak açıklarını kapatmaya çalışırlar.
 
Üst