Alkol satılan yerde çalışmak haram mı

  • Konuyu başlatan Selimsor
  • Başlangıç tarihi
S

Selimsor

Ziyaretçi
İçkili yerde çalışmak haram mı, garsonluk yapmak günah mı...

Selamun aleyküm öncelikle okuyan kişiye çok teşekkür ederim biraz yorucağımdan ötürü ise özür dilerim.

Sorumu sormadan önce biraz kendimden bahsetmek isterim 18 yaşında müzik öğretmenliği sınavlarına hazırlanan bir genç im işin özü ögrenciyim müzikle uğraşıyorum Ankarada yaşıyorum size sorum ise belli bir miktar borç um var ve eğitim masraflarım var ailem bunları karşılayamiyor benimse hem öğrencilik yapip hemde çalışırken kendimi geliştirebilceğim tek iş canlı müzik boş zamanlarımda broşür dagıticılığı komilik garsonluk günü birlik işlerde yapiyorum fakat sürekli bulamıyorum bu işleri ve bu işlerle uğraştiğim zaman ders çalışcak vaktim kalmıyor.

Ankarada bir çok yerde baş vuru yaptım fakat bu yerler canlı müziği ya bıraktı ya devam ettirmediler bulabildiğim tek yer canlı müzik için bar veya yemekle karışık alkollü mekan kesinlikle alkolle alakam yoktur çok şükür ben kullanmayan biri olarak alkollu mekanda sadece müziğimi yapip şarkılarımı söyleyip bu şekilde çalışsam dinimizce bu kazandığım para bana helal mi olur harammı gerçekten çalışmam gerekiyor eğitim masraflarımı karşılamam borcumu ödemem lazım bir yol gösterirseniz çok mutlu olurum.
 
Z

zıkkımiçki

Ziyaretçi
aleykümselam kardeşim öncelikle içki içmemek ve dini hassasiyetin için seni kutlarım. içkili alkol satan yerlerde çalışmak doğru değil eğer iş bulabiliyorsan daha az para ve daha zor şartlar da olsa içkili alkollü ol

İçkili yerlerde çalışan adamlar (iş imkanı bir tek orada bulduysa) çalışsa doğru olur mu?

Değerli kardeşimiz,

Geliri tamamen içkiden olan meyhane gibi yerlerde çalışmak caiz değildir. Ancak restaurant ve market gibi helal mal satan ve bunun yanında da içki satan müesseselerin durumu farklıdır.

İçkinin alınması, satılması, taşınması ve servisinde bulunması haramdır. Bu bakımdan market ve restaurantta, bu gibi işlerde çalışmak caiz değildir. Ancak restaurantın diğer bölümlerinde, mesela mutfak bölümünde çalışılabilir. Eğer kazancı tamamen helal olan yerler varsa buralarda çalışmanız daha iyidir.

İslâm dini, cemiyette yaygın halde bulunan birtakım kötü haslet ve alışkanlıkların bir anda kaldırılması yolunu tercih etmemiş, bunun yerine asgarî seviyeden başlayıp muhatabı belli bir istikamette tekâmüle sevk eden bir metodla hareket etmiştir. Meselâ faiz yasağı, İslâm'ın en son hükümlerinden birisidir. İnsanlar Kur'ân'ın metoduyla belli bir merhaleye ulaştıktan sonra ticarî hayattaki bu yara tedavi edilmiştir. Tedricîlik esas alınmıştır.

İşte, yasaklanırken tedrice riayet edilen hususlardan birisi de içkidir. İçki birden bire yasaklanmamış; belirli aralıklarla peş peşe inen üç âyetin akabinde mü'minler o yasağa iyice hazırlandıktan sonra men edilmiştir. Öyle ki, Müslümanlar içkinin haram kılındığını duyar duymaz, yanlarında bulunan bütün şarap küplerini ters çevirmiş, sokağa dökmüşlerdir.1

İçkinin sadece içilmesi yasaklanmakla kalınmamış, alınıp satılması, yani ticareti de haram kılınmıştır. Resul-i Ekrem (a.s.m.) bir hadislerinde içkiye on yönden lanet edildiğini belirtmiş ve şöyle buyurmuştur :

«İçkiye on yönden lanet edilmiştir: İçkinin kendisine, onu imâl edene, imâl etmek isteyene, satıcısına, müşterisine, taşıyanına, taşıttıranına, kazancını yiyene, içene ve içirene.»2

İçkili lokanta, kulüp ve benzeri yerleri işleten kimse, lanete müstehak olan sınıfların bazısına girmektedir. Çünkü içkiyi satan ve kazancını yiyen durumundadır. Bu itibarla, böyle bir kazanç yolunu tasvip etmek mümkün değildir.

Bu hususta Müslüman bir ülke ile Müslüman olmayan bir ülke arasında fark yoktur. İmâm-ı Âzam Hazretlerinin gayri müslim bir beldede gayri müslimlere içki satışı yapılabileceğine dair bir fetvası varsa da, talebesi İmam Ebu Yusuf, bir Müslümanın gayri müslim bir beldede de olsa içki satamayacağını açıklıyor ve şöyle diyor:

«Bir Müslüman nerede olursa olsun, İslâmiyetin hükümlerini kabul etmiş demektir. Ona aykırı bir şey yapamaz.»3

Fetva da buna göredir. Bir Müslüman nerede olursa olsun, Allah'ın haram kıldığı bir şeyi alıp satamaz. Nitekim bu hüküm Şafiî mezhebine göre de böyledir. Haram olan bir şey dünyanın her yerinde haramdır.

Dipnotlar:

1. Müslim, Musâkat: 67.
2. İbni Mâce, Eşribe: 6.
3. İbni Âbidin, Beddü'l-Muhtar, III/247.


(bk. Mehmed PAKSU, Helal-Haram)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
 
Üst