Çözüldü Sünnette Reğaib Diye Bir Namaz Var Mı?

İlim Talebesi

KF Ailesinden
Özel Üye
والرغائب عند الفقهاء صلاة بصفة خاصة تفعل أول رجب أو في منتصف شعبان ‏.‏ ‏ ‏‏ ‏‏ وقد نص الحنفية والشافعية على أن صلاة الرغائب في أول جمعة من رجب ‏،‏ أو في ليلة النصف من شعبان بكيفية مخصوصة ‏،‏ أو بعدد مخصوص من الركعات بدعة منكرة ‏

Reğaib Namazı hakkında Peygamberimiz,Sahabe,Tabiin ve Tebe-i Tabiinden herhangi bir rivayet gelmemiştir.

Reğaib günü ve namazı, Fakihlerin anlattığına göre Receb'in ilk cuma gecesinde veya Şabanın yarısında yapılmaktadır.

Hadis Alimlerinin çoğunluğu ve 4 Mezhebe mensup Alimlerin ve Fakihlerin büyük çoğunluğu (Hanefiler,Şafiler,Malikiler ve Hanbeliler) bu geceye özel bir namaz olduğuna inanarak kılınan bu namazın kötü bir bidat olduğuna hükmetmişlerdir.

Reğaib Namazının Bidat olduğuna hükmeden Alimler: İmam Nevevi,Hafız İbn Hacer El-Askalani,İmam Suyuti,İbnul Mulkin,Mubarekfuri,Tıbî,İbn Hacer El-Mekki,İzz b. Abdisselam,Bedruddin El-Aynî,Aclunî,İbn Hac El-Maliki,Muhammed Makdisi.

Bu sayılan Alimler bu namazın kötü bir bidat olduğuna hükmetmişlerdir.

Müstehab(Yapılması dinde güzeldir) diyenler ise Bursevî,Gazalî,Ebu Talib El-Mekki' ve Tasavvuf Ehli'nin bir kısmıdır.İmam Nevevi buna itiraz ederek , El-Mecmu''da ''Bu Alimlerin kitaplarında geçmesi kişiyi aldatmasın'' demiştir.

Buna karşın , Reğaib ile ilgili rivayetin uydurma olduğunu söylediği halde bunun nafile olduğu için caiz olduğunu İbn Salah söylemiştir.

İbn Abidin ise Reddul Muhtarda -bu namazı cemaatle kılmanın- bidat olduğunu,rivayet uydurma olsa bile nafile olduğu için evde tek kılmanın caiz olduğunu söylemiştir.

İbn Hacer El-Mekki ise bu namazın kötü bir bidat olduğu için , tek de olsa cemaatle de olsa bidat kapsamına gireceğini söylemiştir.
 

İlim Talebesi

KF Ailesinden
Özel Üye
Bu namazı kılan günah mı kazanır sevab mı?Ahmed1

Mesele namaz kılma meselesi değildir.Reğaib günü isteyen istediği kadar nafile namaz kılabilir,Kuran okuyabilir,zikir çekebilir.

Mesela uydurma bir rivayet meselesidir.

Bir kısım çevreler : Resulullah şöyle dedi böyle dedi diye , Resulullah sav'in söylemediğini söylemiş gibi yaparak -Men kezebe aleyye(Kim üzerime yalan isnad ederse cehennemdeki yerini hazırlasın) hadisinin altına girmeye zemin hazırlamış oluyorlar.

Bu ister namaz olsun,ister oruç olsun.

Eğer bir rivayet zayıfsa onunla namaz,oruç,zikir gibi konularda amel edilir.Fakat rivayet uydurma ise bununla amel edilmez.Aksi halde bazı cahil kimseler bunun sahih bir sünnet olduğunu,Peygamberimizinde bunu söyleyip yaptığını zannedebilirler.

Mesele ; Resulullah demediyse ''O dedi demeyin'' meselesidir.
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Sorularla İslamiyette bu bilgi var.Elbette biliyorsundur.

"...Bu anlamda bir hadisi Şeyh Abdulkadi Geylani Hazretleri “Gunyetü’t- Talibin” (I/492, 493, Saadet Yay.) adlı eserinde kendi senediyle şöyle rivayet etmiştir:

"Recep ayı içinde otuz rekât namaz kılınır. Bu otuz rekâtın on rekâtı Recep ayının ilk on günü içinde kılınır. İkinci on rekâtı da ikinci on günü içinde kılınır. Üçüncü on rekâtı da üçüncü on günü içinde kılınır. Her rekâtta Fatiha okunduktan sonra üç kere İhlas sûresi okunur, İhlası okuduktan sonra da üç kere de Kâfirun sûresi okunur. Bütün rekâtlar bu şekilde okunarak tamamlanır. Bu namazın kılınma zamanı nafile namazların kılınacağı vakitlerdir. Belli bir vakti yoktur."

Şimdi siz Abdulkadi Geylani Hazretleri
eserinde
uydurma rivayet var mı diyorsunuz?
Yoksa zayıf mı diyorsunuz?
 

Münzevi

KF Ailesinden
Özel Üye
Bu kitap tahrife uğramıştır..
Ebu Hanifenin mürci olduğunuda söylüyor Geylani hazretleri??Olabilir mi böyle bir şey?Suçu geylani hazretlerinemi atalim yoksa kitaba mi?Biz bu kitap tahrif edilmiştir diyoruz.Bunda şaşırılacak bir şey yok Imam Subki rah. Kendi yaşdığı çağda bile eserlerinde tahrif görmüştür..
Ebubekir Sifilin bu noktada makaleleri var takip edebiirsiniz sizin için faydali olur..
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Birde bu soruyu soruyorum.
Evliyaların eserlerinde uydurma ve zayıf rivayetler olabilir mi?
 

İlim Talebesi

KF Ailesinden
Özel Üye
Birde bu soruyu soruyorum.
Evliyaların eserlerinde uydurma ve zayıf rivayetler olabilir mi?

Olabilir. Bunu Evliyalar da söylüyor.


قال ابن حجر الهيتمي : (( وإياك أن تغتر بما وقع في الغنية لإمام العارفين وقطب الإسلام والمسلمين الأستاذ عبد القادر الجيلاني ، فإنه دسه عليه فيها من سينتقم الله منه

İbni Hacer Mekki diyor ki : Ariflerin İmamı olan Abdulkadir Geylani'nin Gunye adlı kitabında yazılı olan şeylere aldanma; Allah'ın kendisinden intikam alacağı bazı kimseler ona ilave yapmışlardır

El-Fetaval Hadisiyye

İbn Hacer El-Mekkî çok büyük bir Alimdir.Özellikle İbn Teymiyye'ye ağır eleştiriler yapmıştır.Tasavvuf çerçevesinde bir Alimdir.Mekkede fetva veren ender Alimlerden idi.
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Buhari
Doğumu Hicri 13 şevvâl 194 / Miladi 21 Temmuz 810
Ölümü Hicri 256 senesinde ise (Milâdi 869)

Seyyid Abdülkadir Geylani Hazretleri
Doğumu 1078 (H.471)
Ölümü 1166 (h.561)

İbn Recep El-Hanbeli
Doğumu H. 736, M. 1335’te
Ölümü H. 795, M. 1393’te

Tarihleri sizde kontrol edebilirsiniz.

Bu bilgi yazılmış.
"Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiçbiri doğru/sahih değildir.” demiştir. (İbn Receb, Letaifu’l-Maarif, s.140)"

İmam Buharinin vefatından sonra yazılmış olmuyor mu bu eser?
 

İlim Talebesi

KF Ailesinden
Özel Üye
Sorularla İslamiyette bu bilgi var.Elbette biliyorsundur.

"...Bu anlamda bir hadisi Şeyh Abdulkadi Geylani Hazretleri “Gunyetü’t- Talibin” (I/492, 493, Saadet Yay.) adlı eserinde kendi senediyle şöyle rivayet etmiştir:

"Recep ayı içinde otuz rekât namaz kılınır. Bu otuz rekâtın on rekâtı Recep ayının ilk on günü içinde kılınır. İkinci on rekâtı da ikinci on günü içinde kılınır. Üçüncü on rekâtı da üçüncü on günü içinde kılınır. Her rekâtta Fatiha okunduktan sonra üç kere İhlas sûresi okunur, İhlası okuduktan sonra da üç kere de Kâfirun sûresi okunur. Bütün rekâtlar bu şekilde okunarak tamamlanır. Bu namazın kılınma zamanı nafile namazların kılınacağı vakitlerdir. Belli bir vakti yoktur."

Şimdi siz Abdulkadi Geylani Hazretleri
eserinde
uydurma rivayet var mı diyorsunuz?
Yoksa zayıf mı diyorsunuz?

Birde şuna bakın.Sorularlaislamiyette geçiyor.

Recep ayında kılınacak namazlarla ilgili elli kadar hadis, kitaplarda ve internet ortamında geziyor. Bu rivayetler in sıhhat derecesi nedir?

Değerli kardeşimiz;
- Hafız Zeynu’l-Iraki, Tahricu ahadisi’l-İhya(ihya ile birlikte, 1/361) adlı eserinde Miraç gecesindeki namazla ilgili hadisin çok zayıf ve münker olduğunu belirtmiştir

- Recebin ilk Cuma gecesi (perşembeyi cumaya bağlayan gece) ile ilgili zikredilen ve “reğaib namazı” olarak da bilinen namazla ilgili hadis mevzudur. İbnu’l-Cevzî, bunu “el-Mevduzat, 2/124-126” adlı eserinde yer vermiş ve uydurma olduğunu belirtmiştir.

- İmam Gazali’nin de İhya’da (Daru’lmarife/Beyrut, ts. 1/202-203) belirttiği "Her kim recebin ilk perşembesini oruçlu geçirir, sonra Cuma gecesi olan o gece akşamla yatsı arasında, on iki rekat kılar...” mealindeki hadisi bazı alimlere göre mevzudur. (bk. Zeynu’l-Irakî, Tahricu ahadis’l-ihya, ilgili hadisin tahrici)

- Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiç biri doğru/sahih değildir” demiştir. (İbn Receb, Lataifu’l-Maarif, s.140)

- İmam Nevevî ve İbn Kayyim el-Cevziye de Receb ayının ilk cuma gecesinde kılmayı ön gören rivayetlerin sahih olmadığını belirtmiştir. (bk. Fetava’l-İmam en-Nevevî, s.57; İbn kayyim, el-Menaru’l-münif, s.95)

- Hülasa, Receb ayının ilk cuma gecesinde kılınması gelenek olmuş namaz, ilk defa 480 hicri yılında Kudüs’da kılınmıştır. Bu sebeple bu tarihten önce yaşamış olan alimler bundan bahsetmemişler. (bk. Et-Tartûşî, el-Havadisu ve’l-bida, s.122)
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Önemli olan eserin ne zaman yazıldığı değil, günümüze kadar tahrif edilmeden ulaşıp ulaşamadığıdır.
İmam Buhari kendi zamanındaki eserler hakkında demiş olmuyor mu ?Eserin ne zaman yazıldığı bellidir yani altına bu bilgiyi eklemek doğru değildir.


"Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiçbiri doğru/sahih değildir.” demiştir. (İbn Receb, Letaifu’l-Maarif, s.140)"
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Olabilir. Bunu Evliyalar da söylüyor.


قال ابن حجر الهيتمي : (( وإياك أن تغتر بما وقع في الغنية لإمام العارفين وقطب الإسلام والمسلمين الأستاذ عبد القادر الجيلاني ، فإنه دسه عليه فيها من سينتقم الله منه

İbni Hacer Mekki diyor ki : Ariflerin İmamı olan Abdulkadir Geylani'nin Gunye adlı kitabında yazılı olan şeylere aldanma; Allah'ın kendisinden intikam alacağı bazı kimseler ona ilave yapmışlardır

El-Fetaval Hadisiyye

İbn Hacer El-Mekkî çok büyük bir Alimdir.Özellikle İbn Teymiyye'ye ağır eleştiriler yapmıştır.Tasavvuf çerçevesinde bir Alimdir.Mekkede fetva veren ender Alimlerden idi.
Söyle soruyorum.
Tahrife uğramamış bir evliyanın eserinde uydurma veya zayıf rivayet var mıdır?

Açıkcası biz buna inanmıyoruz ve diyoruz ki evliyaların eserini nasıl yazdığı bellidir.Hiç bir evliyanın eserinde uydurma ve zayıf rivayet yoktur.

Eğer siz diyorsanız ki tahrife uğramamış evliyaların eserinde zayıf ve uydurma rivayet vardır , o zaman siz bunu kanıtlamak zorundasınız.Eserleri eklemelisiniz ki inceleyebilelim.
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
"
Soru
Abdülkadir Geylani Hazretleri, "El-Ganiyye" adlı kitabında Hanefileri kurtuluşa ermeyenlerden mi sayıyor? Ebu Hanife'ye neden mürcie denilmiştir?
Cevap
Bu husus, Gunye’nin birinci cilt, s. 90’da geçmektedir. “Mürcie” taifesi arasında zikredilmiştir. Ve Mürcienin özelliklerini sayarken, şöyle demektedir:

Onlara göre: “Bir kimse kelime-i şahadet getirdikten sonra, artık günahlar ona zarar vermez ve asla cehenneme girmez, İman -amel değil- yalnız sözden / dil ile ikrardan ibarettir, insanlar iman bakımından eşittir, çünkü iman artmaz, eksilmez; insanların imanı ile meleklerin ve peygamberlerin imanı arasında fark yoktur. Bunlara göre, ‘Ben müminim inşallah’ demek de olmaz…”
..."
http://www.sorularlaislamiyet.com/a...r-ebu-hanife-ye-neden-murcie-denilmistir.html

___
Şimdi eserin tamamını çöpe mi atalım?

Ne kadarı tahrif edilmiş?Hiç önemi yok mu?

Gunyetü’t- Talibin eseri iin aşağıdaki bilgiyi eklemek hiç doğru değil.Çünkü o zamanda bu eser zaten yazılmamıştı.

- Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiç biri doğru/sahih değildir” demiştir. (İbn Receb, Lataifu’l-Maarif, s.140)
 

kurtuluş

KF Ailesinden
Özel Üye
Birde şuna bakın.Sorularlaislamiyette geçiyor.

Recep ayında kılınacak namazlarla ilgili elli kadar hadis, kitaplarda ve internet ortamında geziyor. Bu rivayetler in sıhhat derecesi nedir?

Değerli kardeşimiz;
- Hafız Zeynu’l-Iraki, Tahricu ahadisi’l-İhya(ihya ile birlikte, 1/361) adlı eserinde Miraç gecesindeki namazla ilgili hadisin çok zayıf ve münker olduğunu belirtmiştir

- Recebin ilk Cuma gecesi (perşembeyi cumaya bağlayan gece) ile ilgili zikredilen ve “reğaib namazı” olarak da bilinen namazla ilgili hadis mevzudur. İbnu’l-Cevzî, bunu “el-Mevduzat, 2/124-126” adlı eserinde yer vermiş ve uydurma olduğunu belirtmiştir.

- İmam Gazali’nin de İhya’da (Daru’lmarife/Beyrut, ts. 1/202-203) belirttiği "Her kim recebin ilk perşembesini oruçlu geçirir, sonra Cuma gecesi olan o gece akşamla yatsı arasında, on iki rekat kılar...” mealindeki hadisi bazı alimlere göre mevzudur. (bk. Zeynu’l-Irakî, Tahricu ahadis’l-ihya, ilgili hadisin tahrici)

- Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiç biri doğru/sahih değildir” demiştir. (İbn Receb, Lataifu’l-Maarif, s.140)

- İmam Nevevî ve İbn Kayyim el-Cevziye de Receb ayının ilk cuma gecesinde kılmayı ön gören rivayetlerin sahih olmadığını belirtmiştir. (bk. Fetava’l-İmam en-Nevevî, s.57; İbn kayyim, el-Menaru’l-münif, s.95)

- Hülasa, Receb ayının ilk cuma gecesinde kılınması gelenek olmuş namaz, ilk defa 480 hicri yılında Kudüs’da kılınmıştır. Bu sebeple bu tarihten önce yaşamış olan alimler bundan bahsetmemişler. (bk. Et-Tartûşî, el-Havadisu ve’l-bida, s.122)
Recep ayında kılınacak namaz hakkında sahih hadis var mıdır?
Eğer ki bu bilgiye göre hareket ediyorsanız
"
- Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiç biri doğru/sahih değildir” demiştir. (İbn Receb, Lataifu’l-Maarif, s.140)
"
İmam buharinin vefatinden sonra yazılan eserlere bunu demek ne kadar doğru olur.Daha detaylı incelemek gerekir.

Diğer eklediğiniz bilgilerede baktığımızda sanki recep ayındaki tüm namazların ister istemez uydurma olduğu algısı oluşuyor.

Eklenilen islam alimlerinin doğum ve vefat tarihleride dikkatli incelenmesi gerektiğini düşünüyorum.
 

İlim Talebesi

KF Ailesinden
Özel Üye
İmam Buhari kendi zamanındaki eserler hakkında demiş olmuyor mu ?Eserin ne zaman yazıldığı bellidir yani altına bu bilgiyi eklemek doğru değildir.


"Buhari’nin şarihlerinden İbn Receb el-Hanbelî, “Recep ayında hususi namazlardan bahseden rivayetlerden hiçbiri doğru/sahih değildir.” demiştir. (İbn Receb, Letaifu’l-Maarif, s.140)"

İmam Buharî'nin Şarihi diyor,İmam Buharinin kendisi demiyor.İbn Recep Hanbeli , Sahihi Buhari'deki hadisleri açıklayan Alimlerden biridir.İbn Recep , Buhari ve Abdulkadir Geylanî'den çok sonraları yaşamıştır.


İbn Hacer El-Askalanî'de öyle , iki Alimden sonra yaşayan biridir.Hadis Hafızıdır.O da Buhari Şarihidir.Recep ile ilgili rivayetlerin ekseriyetle mevzu yani uydurma olduğunu söylemiştir.Bir kısım hadisleri ise zayıf görmüştür.
 
Üst