Hanımların Hac ve Umreye Gitmesi ile ilgili Ölçüler Nelerdir?

İslami Sorular

KF Ailesinden
Özel Üye
Hanımların Hac ve Umreye Gitmesi ile ilgili Ölçüler Nelerdir?

İslâm âlimleri erkek olsun, kadın olsun şartlarını taşıyan her müslümana, haccın ömürde bir defa farz olduğu konusunda görüş birliği içindedir. Delilleri; Kitap ve Sünnettir.

Kur`an-ı Kerim`de; "Gitmeye gücü yetenlerin Kâbe`yi ziyaret etmeleri, Allâh`ın insanlar üzerinde bir hakkıdır" buyurulmuştur (Al-i İmran 3/97).

Hz. Peygamber (s.a.v.)de; "İslâm beş esas üzerine kurulmuştur: Allâh`tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed`in O`nun Elçisi olduğuna şahitlik etmek, namaz kılmak, zekat vermek, Kâbe`yi ziyaret etmek ve Ramazan orucunu tutmaktır." buyurmuştur (Buharî, İman 2; Müslim, İman 5). Ayrıca hadislerinde haccın önemini ve yararlarını belirtmiş; nasıl yapılacağını fiilen göstermiştir.

Örnek olarak verdiğimiz bu ayet ve hadislerdeki hükümler şartlarını taşıyan kadın-erkek tüm mükellefleri içine almaktadır. Peygamber(s.a.v.)in, Sahabelerin ve Müslümanların hanımları14 asırdır bu ibadeti yerine getirmişlerdir. Kadının haccetmesine delil olan hadislerden biri de şudur:

Bir adam kalktı. "Ey Allah`ın elçisi, karım hac yolculuğuna çıktı. Ben ise falanca gazveye yazıldım. Hz. Peygamber şöyle buyurdu: "Git ve karınla birlikte haccet" (Buhârî, Nikâh, III, Cihâd,140,181; Müslim, Hac, 424).

Bir kimsenin hac ibadetiyle yükümlü sayılması için; müslüman, akıllı, erginlik çağına ulaşmış, hür, hac için yeterli malî imkâna sahip ve bu ibadeti yerine getirecek vakte erişmiş olması şarttır. Bu şartlardan birini taşımayan kimseye hac farz olmaz.

Üzerine hac farz olan kimse, bu ibadeti geciktirmeden bir an önce yerine getirmelidir. Üzerine farz olduğu halde bir takım gerekçelerle bu önemli ibadeti yerine getirmeyip ileri yaşlara ertelemek dinen uygun değildir. Bu şekilde haccını erteleyip daha sonra bizzat hac yapamayacak duruma düşen kimse, yerine bedel (vekil) göndermek zorunda kalır.

Hac yolculuğuna katlanamayacak, ya da fiilen haccedemeyecek derecede hasta olanlar ile, yaşlılar, tutuklular, yurtdışına çıkışları yasaklanmış olanlar ve iddet beklemekte olan kadınlar, hac kendilerine farz olsa bile, eda ile yükümlü değildirler. Bu durumda olanlar şartları oluştuğu takdirde bizzat haccederler.

Haccın Şartları erkekleri ve kadınları içine alan genel veya yalnız kadınlarla ilgili özel şartlar olmak üzere ikiye ayrılır. Bunlar tam olarak bulununca hac ve edası farz olur. Aksi halde farz olmaz.

Kadınlarla ilgili iki şart vardır.

1. Hacda yol arkadaşının bulunması, 2. İddetli Olmaması.

Kadınların hem eşleriyle hem de eşleri olmadan hacca gitmelerinde dinen bir sakınca yoktur.
Şafii mezhebinde, üzerine hac farz olan kadının, güvenilir kadınlarla birlikte mahremsiz hacca gitmesi câizdir.

Hanefîlere göre, yanında eşi veya mahremi bulunmadan bir kadının, güvenilir kadınlarla birlikte de olsa, hacca gitmesi câiz değildir. Kocası veya mahremi olmayan kadına, hacını bizzat edâ etmesi farz olmaz. Yerine bedel gönderebilir.

Bir kadının yanında eşi veya mahremi olmadan yaptığı hac, Hanefilere göre de sahihtir. Ancak mahremsiz yolculuk yaptığı için günah işlemiş olur.

Hac yapacak kadının boşanma veya vefattan dolayı iddetli olmaması gereklidir. Çünkü yüce Allah şu ayetle iddetli kadınların evden çıkışını yasaklamıştır: "Boşadığınız kadınları evlerinden çıkarmayın. Kendileri de çıkmasınlar" (et-Talâk, 65/1).

Hac ve umrenin yerine getirilişi açısından kadınlarla erkekler arasında bir fark yoktur. Ancak, kadınlar için erkeklerde olduğu gibi özel bir ihram kıyafeti söz konusu değildir. Elbise, baş örtüsü, çorap, ayakkabı gibi her zaman giydikleri kıyafetlerini giyerler. Yalnızca yüzlerini örtmezler.

Bir de erkeklerin yaptığı gibi telbiye, tekbir, tehlil, salavat okurken ve dua ederken seslerini yükseltmezler. Tavafta hızlı ve çalımlı yürüyerek "Remel", Sa`yda da yeşil direkler arasında koşar adımlarla yürüyerek "Hervele" yapmazlar.

İzdiham olan yerlerde mümkün olduğu kadar erkeklerin arasına girmemeye özen gösterirler. Özellikle namaz kılarken, erkek safları arasında kalmayıp kadınlara ait yerlerde namaz kılarlar.

Adetliyken ihrama giren veya ihrama girdikten sonra adet görmeye başlayan kadınlar, tavafın dışında haccın bütün menasikini yerine getirebilirler. Harem-i Şerif`e giremezler.

Adetliyken ihrama giren ve ihrama girdikten sonra adetleri bitmeden Arafat`a çıkmak durumunda kalan hanımlar daha baştan ihrama girerken İfrad haccına niyet etmelidirler.
 
Üst