Dinimizde Boşanmak Hakkında

Konusu 'DiNi SORULAR ve CEVAPLAR' forumundadır ve ömr-ü diyar tarafından 2 Mart 2011 başlatılmıştır.

  1. ömr-ü diyar

    ömr-ü diyar لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا Yönetici Genel Sorumlu

    Sual: Dinimizde boşanmak hakkında geniş bilgi verir misiniz?

    CEVAP: 1- Boşamak için kullanılan kelimeleri erkeğin hanımına karşı söylemesi ile talak yani boşama hasıl olur. Boşamak için kullanılan sözler iki çeşittir: Açık sözler ve Kinayeli sözler.

    “Sen benden boş ol” “Ben seni boşadım” gibi sözler açık sözdür. Bu sözleri şaka olarak veya şaşırarak da söylediği anda manasını bilmese bile boşamış olur.

    “Seni bıraktım seni terk ettim” kelimeleri açık söz kabul edilir. Bir veya iki defa böyle açık sözle boşamayayani geri dönüşü mümkün olan boşamaya talak-ı rici denir. Ama yine de üç haktan biri gitmiş olur. Bu sözlerden herhangi biri bir defa söylendiğinde pişman olunmuşsa eski nikaha dönmek niyetiyle hanımının elini tutar veya öperse tekrar nikah yapmadan iki bağ ile evliliğe devam eder.

    2- Evlilikte üç bağ vardır. Yani boşama sözleri üç defa tekrarlanırsa “Seni boşadım boşadım boşadım” derse veya “Seni üç defa boşadım” derse üç bağı birden koparmış geri dönüşü olmayacak şekilde boşamış olur. Böyle üç kere boşayınca talak-ı rici talak-ı baine dönmüş olur.

    3- “Babanın evine git!” “Defol git!” “Cehenneme git!” “Senin kocan değilim artık” gibi başka manalarda da kullanılan sözler kinayeli kapalı sözlerdir. Bu sözler boşamak niyeti ile söyleyince boşamış olur. Buna bain talak yani iddet müddeti içinde geri dönüşü olmayan kesin boşama denir.

    Bu şekilde boşamada iddet müddeti geçip yeniden nikah yapılmadıkça bir araya gelinemez.

    4- Kayınpederine “Ben senin kızını istemem kime ister ise varsın” demek ve hanımı gezmek için izin istediğinde “Ben seni ip ile bağlamadım git” “İstediğin yere gidersin. Bana hanım olmazsın” veya “Artık ben seni istemem” “Seni boşamak istiyorum” gibi şeyler söylese boşamak niyet etmedikçe boşamış olmaz.

    5- “Şart olsun” “Dilediğini yap!” sözleri boşamak manasına kullanılan yerlerde hanımına böyle söyleyince niyet etmese bile bir bain talak olur.

    6- Hanımına anam kızım kardeşim demekle boşama olmaz. Fakat (Şimdiden sonra anam kızım veya kardeşim ol) derse boşama olur. Bu bir talak-ı bain olur.

    7- Kinayeli sözle boşamada bain talak iddetinde hanımının odasına giremez. Kadın süslenemez koku sürünemezyabancı kadın gibi talak veren kocasından uzak durur. İddet sonunda yeniden nikah lazımdır.

    8- Boşamada sayı bildirilmezse bir boşama olur. Üç veya fazla sayı söylerse üç talak ile boşamış olur. “Bedenimdeki kıllar adedince” veya “Denizdeki balıklar adedince” yahut “Gökteki yıldızlar kadar” veya “Üçten dokuza” deyince yine üç boşama olur.

    9- Hanımını boşayan erkeğin akıllı ve uyanık olması gerekir. Sarhoşun hastanın ve tehdit edilenin sözü ile veya mektubu ile e-maili ile faksı ile boşama geçerli olur. Bunlar kadının eline vardığı anda boş olur. Yani kadın bu boşamayı öğrenince haberdar olunca boşama gerçekleşmiş olur.

    10- Delinin, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın olanın söylemesi ile boşama olmaz. Kızarak dalgın olmak söylediğini bilmemek demektir. Bu da iki türlü olur:

    a) Manasını bilmeden kast ve arzu etmeden söyleyince boşama olmaz. Bu kinaye sözler içindir. Yoksa açık kelime ile yani seni boşadım dese kast ve arzusu olmasa bile yine talak vaki olur.

    b) Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip sonra söylediğini bilmemek hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip sonra söylerlerse boşama olur. Yani seni boşadım der fakat sonra bunu hiç hatırlamaz sen böyle demiştin denilince hayır ben hiç hatırlamıyorum böyle bir şey söylemedim derse eğer iki şahit evet biz duyduk bu hanımını boşadı derse o zaman boşama vuku bulur. Demezlerse adam inkâr ettiği için boşama vaki olmaz.

    11- Hiç ilişki olmamış veya bir odada veya tenha bir yerde hiç beraber kalınmamış ise bir kere boşayınca kadın iddet beklemeden aynı gün bile başkası ile evlenebilir.

    12- Kocasına veya başkalarına dili ile hareketleri ile sıkıntı veren herhangi bir farzı yapmayan mesela farz namazları kılmayan fuhuş şüphe olunan kadını boşamak şart değildir müstehaptır boşamak iyi olur.

    13- Farzı yapmayan mesela namazın farz olduğuna inandığı halde kılmayan kadını boşamamak günah değildir. Kocasının ona güzellikle namaz kıldırmaya çalışması gerekir çalışmazsa günaha girer.

    Evlilik vazifesini yapamayan mesela büyü yapılmış ilişkiden aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse bunu boşaması vacip olur.

    14- Hanımına başka başka üç zamanda birer kere boşarsa veya bir defa “Üç kere boşadım” derse geri dönüşü olmayacak şekilde nikah bozulmuş olur.

    Bu kadını tekrar alabilmek için hulle lazım olur. Hulle demek kadın başka erkekle nikahlanıp düğün olup ilişki olup o erkek de boşayıp ve bundan sonra tekrar iddet zamanı geçmek demektir. Ancak bundan sonra birinci kocası yeni bir nikah ile tekrar alabilir.

    Bu ise bir erkek için zillettir aşağılıktır. ALLAH (Celle celaluhu) erkeklere boşamak hakkını verdi ise de bu hakkı gelişi güzel kullanmamaları ve kadınlar erkeklerin elinde oyuncak olmamaları için erkeklere bu hulle zilletini yüklemiştir. Hulle korkusundan müslüman bir erkek boşama lafını ağzına bile alamaz. Aile arasında boşanmak lafı şakası olamaz.

    15- Korkutmak için şaka için de olsa boşama sözlerini hiç kullanmamalıdır. Hatta ayrılmaya karar verilse bile yine bu kelimeleri kullanmamalıdır. Daha sonra ayrılmaktan vazgeçilebilir. Yakınları ile dostları ile istişare edip ayrılmaya kesin karar verildikten sonra bir talak vermelidir. Hiçbir zaman üç talak birden vermemelidir. Zaten üç talak birden vermek günahtır. Hayat şartları insanı birçok şeye katlanmayı gerektirebilir. Olmaz denilen şey olabilir. Bir talakla boşama yapılırsa kapı tamamen kapatılmamış olur. Boşamamak bir risk getirmez; ancak boşamak hele üç talak vermek çok büyük risktir. Telafisi mümkün olmayabilir.

    16- İddet boşanmadan sonra kadının yeniden evlenmesi haram olan zamandır. İlk temizlik başından üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır. Hayz görmüyorsa talak için üç ay ölüm için dört ay on gündür.

    17- Hanıma karşı iyi huylu güler yüzlü olmalı. Onun yanlış hareketlerine akla uymayan sözlerine ve işlerine sabretmelidir. Onunla tatlı konuşmalı. Onun seviyesine ve aklına uymalıdır. Onunla şakalaşmalı oynamalıdır. Yemede giyinmede gücü yettiği kadar eli açık olmalıdır.

    Dinimizde kadınların bilmesi farz olan şeyleri elbette öğretmelidir.

    Hanımının giyinmesinde evden dışarı çıkmasında çok sıkı davranmamalı ve başı boş da bırakmamalıdır. Kendini ve hanımını şüpheye iftiraya düşürecek hallerden sakınmaya çok önem vermelidir. Hanımını yabancı erkeklerin bulunduğu yerlere göndermemeli yabancıları görmesine mani olmalıdır.

    Ev işleri ile vakit geçirmesi onun zevki olmalı. Ona sert davranmamalı. Şaka olarak da kızgın olunca da hiçbir zaman boşamak lafını ağza almamalı bir defa daha evlenmek lafı etmemelidir.

    Sual: Nikahı bozan şeyler nelerdir?

    CEVAP: Boşadım demek boşamak niyetiyle kinaye sözler söylemek mesela hanımına çık git demek. Bir de küfre düşürücü söz söylemek.

    Sual: Hanıma çık git (defol git) dedi isek nikah bozulur mu?

    CEVAP : Defol git demekle nikah bozulmaz. Eğer niyeti boşamak ise yani artık senden ayrıldım boş ol anlamında ise o zaman bir talak-ı bain olur. İddet müddeti geçtikten sonra nikah etmek gerekir.

    Sual: İnsan hanımı ile tartışma esnasında ben seni bıraktım derse nikah bozulur mu yoksa boşadım demediği müddetçe nikah bozulmaz mı?

    CEVAP : Bıraktım = boşadım demektir. Bir talakla boşamış olur.

    Sual: İnsan elfaz-ı küfür söyleyince imanı ve nikahı gidiyor mu?

    CEVAP : Evet imanı da nikahı da gidiyor.
    Boşamak ayrı küfre düşmek ayrı. Bu talak sayılmıyor. Yani bağın biri kopmuyor. Bin kere küfre düşse bin kere nikah tazelemek gerekir fakat bu talak sayılmaz.

    Sual: Boşamada iddet süresi ne kadardır?

    CEVAP : Hanefi’de ilk temizlik başından üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır.

    Sual: Bir talak-ı bain olunca bir boşama olduğunda iddet müddeti boyunca bu karı koca ayrı mı olurlar? Aynı evde kalabilirler mi? Konuşmaları görüşmeleri uygun olur mu?

    CEVAP : Aynen yabancı gibi olur. Adam fasıksa aynı evde beraber kalmamalıdır. Salih ise haramdan korkacağı için aynı evde kalabilir. Ancak yabancı gibi durur. Zaruretsiz konuşamazlar. Oturup beraberce yemek bile yemeleri caiz olmaz.

    Sual: Üçten dokuza şart etmek nedir? Dinimizce sakıncası nedir? Böyle şart edenin ne yapması gerekir?

    CEVAP : Üçten dokuza demek galattır abartmalıdır. Hepsi üçtür fazlası fazladır. Üç talakla hanım boşanınca bir daha o erkekle evlenemez.

    Sual: Erkek talak verse hanım duymadığı müddetçe boş olur mu?

    CEVAP : Hayır.

    Sual: Biri hanımını herkesin yanında boşasa hanımı bunu 20 yıl sonra duysa 20 yıl sonra mı boş olur?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Kinayeli sözle hanımını boşayan sonra bunu kasten inkâr etse yine boşamış olur mu?

    CEVAP : Evet boşamış olur.

    Sual: Talak-ı rici ile boşayan boşadığını hatırlatmak niyetiyle birkaç defa (Artık işin bitmiştir) dese talak-ı selase olur mu?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Hanıma (Senden ayrılmak istiyorum) demekle talak olur mu?

    CEVAP : İstiyorum demekle talak olmaz.

    Sual: İki talak-ı bainden sonra bir talak-ı rici verilse üç talak olur mu?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Kayınpedere boşamak niyetiyle (Kızını götür) dedim. Hanım duymazsa talak vaki olur mu?

    CEVAP : Olmaz.

    Sual: Hanıma (İzmir’e varınca seni boşayacağım) dedim. Böyle söylemekle talak vaki oldu mu?

    CEVAP :Hayır. İstikbal manasındaki sözle talak vaki olmaz. (şart’a bağlı talak olurşart yerine gelince talak vaki olur)

    Sual: Hanıma (Annen bize gelirse şart olsun seni boşarım) dedim. Annesi bize geldi. Talak-ı rici mi oldu?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Oğluma (Evime girersen hanımım boş olsun) dedim. Kavga esnasında istemeyerek girmiş. Talak-ı rici oldu mu?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Talakta kullanıldığını bilmeyenin şart sözü ile talak olur mu?

    CEVAP :Hayır.

    Sual: Hamile kadının da boşanması sahih midir?

    CEVAP : Evet sahihtir.

    Sual: Hanımdan ayrılmak günah mıdır?

    CEVAP : Hanımdan ayrılmak günah değildir helaldir. Ancak ALLAH (Celle celaluhu) helal da olsa talakı sevmez. Peygamber efendimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem) buyuruyor ki:
    (ALLAH’ın (Celle celaluhu) hiç sevmediği helal şey talaktır.) [Hakim]

    Sual:………….. yazı şöyle: Bir kimse hanımına “Seni boşadım” dese sonra şakadan boşamaktan vazgeçtiğini bildirse boşamaktan vazgeçmiş olur. Hadis-i şerifte (Üç şeyin şakası da ciddisi gibi sahihtir. Nikah boşamak boşamaktan vazgeçmek) buyuruldu. Boşamaktan vazgeçince yine üç talak baki mi yoksa birisi gitmiş olur mu?

    CEVAP : Şakadan boşayınca da bir talak vermiş oluyor iki talak kalıyor. Rici talakta erkek iddet zamanı içinde söz ile veya fiilen eski nikaha dönebilir. Yani hanımı istemese de nikah yapmadan evliliğe devam eder. Tekrar almak için Hanefi ve Maliki’de şahide lüzum olmadan (Önceki nikaha döndüm) demesi yetişir. Yahut önceki nikaha dönmek niyeti ile öpmesi veya şehvetle elinden tutması da yetişir. Nikah tazelenmiş olur. Şafii ve Hanbeli’de ise iki şahit yanında (Önceki nikaha döndüm) demesi lazımdır. Fakat velinin bulunması ve izin vermesi gerekmez.

    Sual: Beyime büyü yapılmış evlilik vazifesini yapamıyor ayrılmak istiyorum. Beyimin beni boşamaması günah değil mi?

    CEVAP : Evlilik vazifesini yapmaktan aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse kocasının bunu boşaması vacip olur. Yani boşamaması günahtır.

    Sual: Uzun zaman ayrı kalmakla nikah bozulmuş olur mu?

    CEVAP :Uzun zaman ayrılmakla nikah bozulmuş olmaz. Boşanmadıkça boşanılmış olmaz.

    Sual: Deliren kimsenin nikahları devam eder mi?

    CEVAP : Evet.

    Sual: Düğünde oynamak nikahı giderir mi?

    CEVAP : Halk arasında bu çok yaygın düğünde karı koca oynarsa nikah gider diyorlar. Bu bazı din cahillerinin uydurmasıdır. Çırılçıplak soyunsalar da nikaha zarar vermez.

    Haram ayrı günah ayrı nikah ayrıdır. Orada haram işlenir ve bu harama önem verilmezse (Herkes yapıyor biz de yapsak ne çıkar) diyerek günaha önem vermezse o zaman küfre düşer küfre düşenin nikahı da gider. Açık gezenin durumu da böyle. Açık gezmenin günah olduğunu bilir ama (Mecburen açık geziyoruz) derse küfür olmaz. (Açık gezmek günah değil bu kadar günahın ne önemi var) gibi diyerek günah küçümsenirse küfür olur. İçki içmek de böyledir.

    Sual: Boş ol demekle kadın boş mu olur? Boşamak öyle kolay mı? Erkeğin bunu söylemeye üç kere hakkı varmış üçüncüsünde o kadınla bir daha evlenemezmiş. Bunlar Kur’anda var mı?

    CEVAP : Dinde delil sadece Kur’an değildir. Öyle olsaydı ALLAH (Celle celaluhu) Kur’anı gönderirdi alın bununla amel edin derdi Peygamber göndermezdi. ALLAH (Celle celaluhu) Peygamber efendimize (Sallallahu aleyhi ve sellem) (Kur’anı insanlara açıkla) buyuruyor. Her şey Kur’an-ı kerimde açıkça yazmaz. Onun için hadis-i şerifler ve âlimlerin açıklaması da delil olur.

    Konu ile ilgili üç âyet-i kerime meali:

    (Boşanmış kadınlar üç ay iddet müddeti beklerler.) [Bakara/ 228)

    (Boşanma iki defadır. Ya iyilikle tutulur veya iyilikle bırakılır.) [Bakara/ 229]

    (Eğer erkek kadını üçüncü defa boşarsa ondan sonra kadın bir başka erkekle evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helal olmaz. Eğer bu kişi de o kadını boşarsa [her iki taraf da] ALLAH’ın sınırlarını muhafaza edeceklerine inandıkları takdirde yeniden evlenmelerinde beis yoktur. Bunlar ALLAH’ın koyduğu sınırlarıdır.) [Bakara/ 230]

    (Bu söylenenler ALLAH’ın koyduğu sınırlardır. Sakın onları aşmayın. Kim ALLAH’ın sınırlarını aşarsa işte onlar zalimlerdir yani kâfirlerdir.) [Bakara/ 229]

    Sual: Bir ateist ile talak üzerine konuşuyorduk. “Bir söz ile talak olur mu?” dedi. Ne cevap vermeliyiz?

    CEVAP : Bu hüküm Müslümanlar içindir ateistler için değildir demeniz yetişir. Din öyle diyorsa öyledir.
    Müslüman için durum şöyledir:

    Bir söz ile [boşadım demekle] insanın hanımı yabancı olduğu gibi bir söz [nikah] ile de elin kızı bizim hanımımız olur.

    Bir söz ile [kelime-i şehadet ile] müslüman olur. Bir söz ile [Mesela ALLAH (Celle celaluhu) yok demekle] insan kâfir olur.

    Kanunlar bir Evet ile çıkar bir Hayır ile reddedilir.

    Bütün hayatımız bir evet ve hayır ile cereyan eder. Günlük işlerde bunu ateist de bilir ve yapar ancak söz konusu din olunca ateistliğini gösterir. Unutmamalı ki ALLAH (Celle celaluhu) Cenneti boşuna yaratmadığı gibi Cehennemi de boşuna yaratmadı.

    Tehditle talak

    Sual: Hanımına zulmeden döven dine uymasını yasaklayan kocalık vazifesini yapmayan eve barka girmeyip nafakasını bile vermeyen buna rağmen onu boşamayan sadist bir erkeğe kadının yakınları (Karını boşa yoksa seni öldürürüz) diye tehdit etseler o da korkup hanımını boşasa bu boşama dinen sahih olur mu?

    CEVAP : Evet sahih olur. O kadın iddet bittikten sonra başkası ile evlenebilir. Evlendikten sonra da artık o kadını geri alamaz. Din kitaplarındaki ifade şöyledir:

    Tehdit edilen kimsenin sözü mektubu telefonu mesajı ile talak yani boşama Hanefi mezhebinde sahih olur. Diğer üç mezhepte sahih olmaz. Tehdit bittikten sonra tehdit edilerek karısını boşayan kimsenin kadın başkası ile evlenmemişse ve eski kocası ile de evlenmek istiyorsa boşadığı kadını tekrar alması sahih olur.

    Talak-ı bain ve talak-ı rici

    Sual: Talak-ı bain ile talak-ı rici arasındaki fark nedir?

    CEVAP : Talak boşamak demektir. Talak-ı bain kesin boşama demektir. Talak-ı rici açık boşamadır. Mesela seni boşadım denirse talak-ı rici olur. Ama istediği zaman eski nikahına dönebilir. İddet bitene kadar dönmezse talak-ı rici talak-ı bain halini alır. Üç talak hakkından birini kaybetmiş olur.

    Talak-ı bainde ise kinayeli sözlerle kadın boşanır. Mesela boşamak niyetiyle (babanın evine git) demesi gibi. İddet bitmeden artık o kadınla evlenilemez. Boşama niyeti olmadan söylerse talak olmaz.

    Talak-ı ricinin talak-ı bainden farklı yönleri şunlardır:
    1- Nikahı yenilemek gerekmez. Eski nikaha döndüm diyerek hanımının elini tutması yeter. Bainde ise iddet bitmeden nikah yapılamaz. İddet bitince de kadın razı olursa ancak nikah yapılabilir.

    2- Mehri çoğaltmaya gerek kalmaz. Bainde ise yeni nikah olacağı için arzu ettiği mehri isteyebilir.

    3- Şahitsiz evlenebilir. Bainde ise iddet bitince iki şahit şarttır. Çünkü bu yeni bir evliliktir.

    4- Kadın razı olmasa da erkek ben eski nikahıma döndüm demesi yeterlidir. Bainde ise kadın razı olmadan evlenilemez.

    5- İddet müddeti içinde karı kocadan biri ölürse biri diğerine mirasçı olur. Bainde mirasçı olamaz.

    6- İddet müddeti içinde erkek ölürse kadının iddeti ölüm iddeti olur yani dört ay on gün bekler. Bainde ise normal iddeti bitince başkası ile evlenebilir.

    7- Kadın riciden sonra süslenebilir. Ama bainde iddet müddeti içinde süslenemez.

    8- Kadın kocası ile aynı evde kalabilir. Bainde ise kalamaz. Ancak ayrı odada kalabilir. Yani ona yabancı durumdadır.

    9- Talak-ı rici nikahı kökten söküp atmaz ona bir gevşeklik meydana getirir. Rici yaralamaya bain ise öldürmeye benzer.

    10- Îlâ Zıhar geçerli olur kazf ederse li’an gerekir.

    Îlâ: Hanımına dört ay veya daha çok zaman veya zaman söylemeyerek (Sana yaklaşmayacağım) diye yemin etmektir. Dört ay içinde yaklaşmazsa bir talak-ı bain olur. Dört ay içinde yemini bozarsa hanımı boş olmaz. Yemin kefareti verir.

    Zıhar: Erkeğin hanımını veya yüz baş ferç gibi bir organını mahreminin bakması haram olan yerine benzetmesidir. (Senin başın anamın sırtı gibidir) demek gibi. Kefaretsiz hanımına sarılması öpmesi beraber yatması haram olur. Zıhar kefareti oruç kefareti gibidir.

    Li’ân: Hanımına zaniyesin veya bu çocuk benden değildir dese karısı hakimden li’an isterse hakim li’an yapılmasını emreder. Li’an yapmak için önce erkek (Sözüm doğrudur) diye yemin eder. Dört kere tekrar eder. Beşincisinde (Yalan söylüyorsam ALLAH’ın (Celle celaluhu) laneti benim üzerime olsun) der. Sonra kadın dört defa (ALLAH (Celle celaluhu) şahit olsun ki bu adam bana zaniye demekle yalan söyledi) diye yemin eder. Beşincisinde (Doğru söyledi ise ALLAH’ın (Celle celaluhu) gazabı benim üzerime olsun) der. Sonra hakim bunları bir talak-ı bain ile ayırır.

    Kazf: Namuslu bir kadına zina etti diye iftira etmektir.

    Sarhoşun sözlerinin hükmü
    Sual: Sarhoşun nikahı talak-ı ve küfrü geçerli midir?

    CEVAP elinin çocuğun bunağın baygının uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın olanın söylemesi ile talak olmaz. Kızarak dalgın olmak söylediğini bilmemek demektir. Bu da iki türlü olur: Manasını bilmeden kast ve arzu etmeden söyleyince talak vaki olmaz. Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip sonra söylediğini bilmemek hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip sonra söylerlerse talak vaki olur.

    Bayılanın delirenin ilaçla veya içki içerek sarhoş olanın abdesti bozulur.
    Talak veren erkeğin uyanık olması lazımdır. Sarhoşun sözü ile veya mektubu ile talak vaki olur. Şafii mezhebinde sarhoşun sözü ile talak vaki olmaz. (Mecmuai Zühdiyye)

    Sarhoş iken bilmeyerek küfre sebep olan bir şey söyleyenin imanı gitmez. Mürted olmaz. Ancak sarhoş iken zevcesini boşaması alış verişi sahih olur. (Emali kasidesi)

    Sarhoş iken ne söylediğini bilerek kıldığı namazları sahih olur borçtan kurtulur ancak namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz.

    Boşanmadan evlenilmez

    Sual: Bir olay yüzünden hapse düştüm. Karım uzun yıllar hapiste kalacağımı sanarak hemen gidip başka biri ile evleniyor. Bu olaydan hiç haberim olmadı. Çok geçmeden hapisten çıktım. Karım yeni kocasından ayrılıp tekrar benimle evlendi. Ama boşanınca iddet bekleme diye bir şey varmış biz iddet beklemedik. Günah oldu mu?

    CEVAP : O sizin zaten nikahlı eşiniz idi. Siz onu boşamamıştınız. Onun başkası ile evlenmesi caiz değil idi. Tekrar sizinle beraber olması için iddet beklemesi gerekmez hatta nikah da gerekmez. Ama her zaman nikah tazelemek iyi olur. Siz boşamadan hanımınız başkası ile asla evlenemez. Başkası da eşini boşamadan sizinle evlenemez.


    kaynak: makalat net
     

Sayfayı Paylaş